Loading

Add:North Filament

Please Login to Comment

Hej

Jag är ny på detta med 3D printing och har köpt en Ender 5, jag håller på att testa utskrifter med Add:north filament och PrimaValue. Dock har jag lite problem med Add:North Filament då jag får väldigt mycket stringing oavsett print temperatur verkar det som. Jag har testat allt ifrån 195-220 grader och stringing förekommer i samtliga temperaturer.

Jag har även testat att ställa in refraction med en distans på 6 och hastighet på 45-50 men fortfarande förekommer det stringing. Så jag undrar ifall någon har testat Add:North filamenten och har lite feedback eller tips på hur man kan få bort problemet?

Tack på förhand.

Hej,

Jag har själv kört flera rullar med add:norths PETG och har än så länge inte haft några bekymmer. PETG ger ofta lite stringing oavsett men det har funkat bra. Vad är det för material du kör? Det är inte bara temperaturer och inställningar som ger stringing, fukt t.ex. Kan get dessa symptom med och då är det avfuktning som gäller.

Detta är E-PLA jag skriver ut med dock är detta en helt ny rulle så borde inte vara drabbad av fukt problem då dessa ligger ju i vacuumpackade påsar.

Bara för att det är en ny rulle så är det inte en garanti tyvärr, detta har jag fått erfara från t.ex. 3D prima. Men det behöver inte vara fukt, men uteslut det inte bara för att rullen är ny. värmer du hot enden och extruderar filament brukar man kunna se och höra att det finns fukt i (bubblar och fräser lätt).

Hej
Jag har en rulle svart E-PLA (SKU ANEP17BLA ) och jag har printat på min Flsun QQs delta med följande:
207c, 6.8mm retraction i 40mm/s och utskriftshastighet 80mm/s

Det jag har märkt med denna är att den är lite mera "flytande" eller hur man skall säga, jämfört med tex Clas Ohlsons universal PLA som jag annars brukar använda.
Den gör fantastiska utskrifter dock.

Jag har använt dessa inställningar på min Tevo Nereus:
205c, 6.8mm retraction med 40mm/s och utskrift 60mm/s.

Jag har fått ytterst lite strings, men en snabb blast med en gasbrännare (tändare med svetslågan) från lite avstånd tar snabbt bort trådarna.

Jag kör default extrusion multiplier på 100% eller 1.0 beroende på vilken slicer som används.
Kan hända maskinen trycker igenom för mycket filament, och sedan inte kan ta bort trycket vid retraction.

https://www.thingiverse.com/thing:1637
Något sådant kan hjälpa att fintuna extrusion mm för dig.

Hur funkar andra filament?

Single walled test piece

Ja utan tvekan så är utskrifterna fantastiska därför jag vill få bort så mycket strining som möjligt. Ska testa dem inställningar som du har se om de hjälper något, annars kanske jag får dra ner på extruder flow då även jag kör på 100% i dagsläget